Wojo |
Wysłany: Wto 21:10, 13 Cze 2006 Temat postu: Axor |
|
Axor to gama pojazdów Mercedes-Benz oferowanych wyłącznie jako ciągniki siodłowe. Jest on pomyślany dla klientów, którzy wykonują przewozy towarów w dalekobieżnym transporcie międzynarodowym, na średnich dystansach w transporcie krajowym oraz w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.Ten pojazd, o nazwie własnej Axor, oferuje klientom z tych segmentów rynku wiele atutów, jak: niska masa własna pojazdu, niskie zużycie paliwa, korzystne warunki zakupu pojazdu i wysoka ekonomika transportu. Axor koncentruje się wyłącznie na ciągnikach siodłowych w układzie napędowym 4x2 o dopuszczalnej masie całkowitej 18 t w trzech klasach mocy silników: 260 kW (354 KM), 295 kW (401 KM), 315 kW (428 KM). Axor jest produkowany w dwóch rozstawach osi: 3600 i 3900 mm i w dwóch wariantach kabin: długą sypialną oraz sypialną długą i wysoką.
Silniki:
Do napędu nowych ciągników siodłowych Axor zastosowane zostały, po raz pierwszy na rynku europejskim, rzędowe silniki sześciocylindrowe: OM 457 LA. Silniki te znalazły wcześniej zastosowanie w innych pojazdach użytkowych Mercedes-Benz i były cenione przez klientów ze względu na niskie zużycie paliwa, wysoką moc i niezawodność. Te 12-litrowe silniki Generacji Euro 3 dostępne są w 3 klasach mocy: 260 kW (354 KM), 295 kW (401 KM) i 315 kW (428 KM). Maksymalny moment obrotowy o wartościach pomiędzy 1850 Nm a 2100 Nm (w zależności od silnika) uzyskiwany jest przy 1100 obrotach/ min. W przypadku silnika o mocy 295 kW dostępny jest na zamówienie wariant wymagający tylko czterech punktów ekologicznych w ruchu tranzytowym przez Austrię. Zupełnie nową konstrukcję stanowi hamulec silnikowy "Turbobrake" (dostępny na życzenie). W wyniku uzyskiwanego w silniku przeciwciśnienia, turbosprężarka powoduje zwiększone natężenie przepływu powietrza w silniku, co w praktyce gwarantuje podwojenie mocy hamulca silnikowego. Silnik połączony jest z dziewięciobiegową przekładnią synchronizowaną G 221-9 z pneumatycznie wspomaganym mechanicznym systemem zmiany biegów MPS. Optymalne rozwiązanie zespołu napędowego w połączeniu z wysokimi momentami obrotowymi silnika umożliwia niskie zużycie paliwa. Alternatywnym rozwiązaniem do skrzyni 9-biegowej są skrzynie 16-biegowe z mechanicznym sterowaniem (G 240-16) lub sterowaniem układem TelligentR (G 211-16), które są wyposażone w półbiegi przydatne w ciężkich warunkach eksploatacji pojazdu.
Kabiny:
Ciągnik siodłowy Axor jest wyposażony seryjnie w kabinę sypialną z jedną leżanką do transportu dalekobieżnego. Standardowa kabina posiada długość zewnętrzną 2250 mm, a jej wysokość wynosi 1510 mm. Dolna leżanka posiada długość 2040 mm i szerokość 650 mm oraz zabezpieczenie przed wypadnięciem. Pod leżanką znajdują się schowki o pojemności ponad 300 l, a na tunelu silnikowym można zamontować wysuwany spod leżanki schowek z zamknięciem. W przypadku zamówienia kabiny z opcjonalnym wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa, zewnętrzna osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna górna leżanka o wymiarach 610 x 1900 mm umożliwiają bezproblemową eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się liczne schowki nad przednią szybą i drzwiami bocznymi, elektrycznie sterowany szklany szyberdach z przesłoną słoneczną i przeciw owadom. Szeroki kąt otwarcia drzwi >90 stopni, podświetlane stopnie wejściowe i wygodne poręcze ułatwiają wejście do kabiny. Duże szyby boczne i przednia, seryjne elektrycznie podgrzewane lusterka wsteczne, rampowe i szerokokątne oferują kierowcy bardzo dobrą widoczność. Lusterko oraz szyba pasażera są elektrycznie sterowane. Tablica przyrządów zawiera obrotomierz, prędkościomierz, wskaźniki stanu pojazdu oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny informujący o niebezpieczeństwach i informacjach obsługowych w języku polskim. Nowy elektroniczny tachograf firmy Kienzle jest zabudowany na konsoli środkowej ułatwiając jego obsługę. Obok tachografu znajduje się seryjne radio Truck Linę 20 wyposażone w układ RDS i odtwarzacz kaset. Kierownica wyposażona w pneumatyczne ryglowanie posiada duży zakres regulacji pozwalający dopasować się do każdej osoby. Standardowy, pneumatyczny fotel kierowcy zintegrowany z pasem bezpieczeństwa posiada zagłówek, a opcjonalny fotel komfortowy oferuje dodatkowo 3 poduszki lędźwiowe, podgrzewanie fotela i zagłówek zintegrowany z fotelem. Kabiny są wykonane jako całostalowe i w testach zderzeniowych potwierdziły spełnienie normy bezpieczeństwa ECE R 29, co podnosi bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w razie wypadku.
Dane techniczne:
Bardzo niska masa własna pojazdu 6535 kg liczona jest dla pojazdu z długą kabiną sypialną, z pełnym zbiornikiem paliwa o pojemności 400 l, kołem zapasowym i kierowcą. Opcjonalna kabina wysoka z dwiema leżankami, z elektrycznym szklanym szyberdachem dla obsady 2-osobowej do transportu dalekobieżnego i międzynarodowego podnosi masę własną kabiny o około 100 kg.
Wyposażenie standardowe:
Nowy ciągnik siodłowy Axor jest wyposażony seryjnie w kabinę sypialną z jedną leżanką do transportu dalekobieżnego. Standardowa kabina posiada długość zewnętrzną 2.250 mm a jej wysokość wynosi 1.510 mm. Dolna leżanka posiada długość 2.040 mm i szerokość 650 mm oraz zabezpieczenie przed wypadnięciem. Pod leżanką znajdują się schowki o pojemności ponad 300 l a na tunelu silnikowym można zamontować wysuwany spod leżanki schowek z zamknięciem. Standardowa skrzynia biegów typ G 221-9 wykonana jest jako 9-biegowa z biegiem pełzajacym. Uzyskiwane przełożenie 1:1 na biegu najwyższym (bieg przyczynia się do minimalizowania zużycia paliwa. Układ sterowania biegami wykonany jest jako mechaniczny z pneumatycznym wspomaganiem przełączania (MPS). Układ biegów wykonany jest w kształcie podwójnej litery H. Zaletą skrzyni 9-biegowej jest jej niższa masa własna o 30 kg, łatwość sterowania zakresami grup, niskie siły przełączania co czyni ją idealnym rozwiązaniem do transportu na małych i średnich dystansach. Nowy seryjny tylny most typ HL6 z przekładnią hipoidalną i pojedynczym przełożeniem jest wykonany z tłoczonych profili stalowych a następnie spawany. Nośność tego mostu wynosi 13 t i jest lżejszy od analogicznego mostu odlewanego z żeliwa o 90 kg. Jest on seryjnie pneumatycznie zawieszony na 4 poduszkach pneumatycznych sterowanych układem TelligentR. Posiada on pilota w kabinie kierowcy do sterowania położeniem ramy i umożliwiającym bezproblemowe podczepianie naczep. Oś HL6 może posiadać dwa przełożenia tylnego mostu: i = 3,077 lub alternatywne przełożenie i = 2,846. Rolę nośnika osprzętu oraz przejmowania obciążeń od zawieszenia pojazdu spełnia wytrzymała rama pojazdu Axor, która jest przejęta z "większego brata" - Actrosa. Jest wykonana z wysokowytrzymałej stali E500TM w postaci profili "C", które są nitowane lub skręcane ze sobą. W zależności od ogumienia i zastosowanego siodła Axor może pracować ze standardową naczepą lub Midiliner o wysokości podsiodłowej 1100 mm. Rama posiada fabrycznie sieć otworów na całej długości wykonanych co 50 mm do ułatwienia montażu osprzętu i dodatkowych zabudów jak kompresory, zbiorniki olejowe itd. Nie ma więc konieczności wiercenia żadnych otworów i nie narusza się fabrycznej powłoki antykorozyjnej. Rama jest wykonywana z rozstawami osi 3600 i 3900 mm. Elementem seryjnego zawieszenia pneumatycznego tylnej osi jest stabilizatoro-wahacz, który łączy w sobie funkcję stabilizatora i drążka reakcyjnego obniżając masę pojazdu o około 75 kg w stosunku do rozwiązań tradycyjnych. Rama dzięki układowi sterowania zawieszeniem TelligentR może być uniesiona o 200 mm i obniżona o 90 mm w stosunku do położenia ramy do jazdy. Axor jest seryjnie wyposażony 2-obwodowy pneumatyczny układ hamulcowy o podwyższonym ciśnieniu roboczym do 10 bar. Zamontowane na obu osiach wentylowane hamulce tarczowe odznaczają się wysoką skutecznością hamowania, odpornością termiczną, małą masą, dobrym dozowaniem momentu hamowania na kołach, automatyczną korekta luzu klocek - tarcza, łatwą wymiana klocków hamulcowych. Seryjny układ ABS zabezpiecza koła pojazdu przed zablokowaniem w czasie hamowania co podnosi bezpieczeństwo czynne pojazdu. Seryjny hamulec silnikowy pojazdu wyposażony jest w klapę dławiącą w układzie wydechowym oraz zawór dekompresyjny uruchamiane 2-stopniową dźwignią umieszczoną przy kolumnie kierownicy.
Wyposażenie dodatkowe:
Silniki Axora to jedna z trzech opcji mocy stojących do dyspozycji klienta. Występują one w klasach mocy silników 260 kW (354 KM), 295 kW (401 KM)i 315 kW (428 KM). Tym wartościom mocy silnika Axora 354, 401 i 428 KM odpowiadają bardzo wysokie wartości momentu 1850, 2000 i 2100 Nm uzyskiwane przy 1100 1/min, co sprzyja obniżeniu zużycia paliwa. Przebiegi między wymianami oleju wynoszą do 80.000 km w ruchu dalekobieżnym i do 120.000 km przy zastosowaniu opcjonalnego systemu serwisowania TelligentR, który określa starzenie oleju w zależności od rzeczywistych warunków eksploatacji pojazdu. Całkowicie nowym rozwiązaniem jest opcjonalny hamulec silnikowy "Turbobrake", który uzyskuje bardzo dużą moc hamowania rzędu 450 kW (600 KM) przy obrotach silnika ponad 2000 1/min. Poprzez precyzyjne sterowanie dynamicznym doładowaniem cylindrów przeciwdziała on ruchowi tłoków i uzyskuje hamowanie pojazdu silnikiem. Alternatywnym rozwiązaniem dla seryjnej skrzyni 9-biegowej są skrzynie 16-biegowe z mechanicznym sterowaniem (G 240-16) lub sterowaniem układem Telligent (G 211), które są wyposażone w półbiegi przydatne w ciężkich warunkach eksploatacji pojazdu. Do ciężkich zadań transportowych stosowany jest sprawdzony tylny most typ HL7 wykonany jako odlew żeliwny z podwójnym przełożeniem - w główce mostu i w zwolnicach planetarnych. Wówczas w pojeździe jako seryjna występuje mechanicznie sterowana skrzynia biegów G 240-16 z seryjnym przełożeniem i = 4,571. Jako opcja jest dostępny układ hamulcowy TelligentR sterujący elektronicznie hamulcami pojazdu zawierający układy. ABS i ASR. Skraca on drogę hamowania co ma szczególne znaczenie przy awaryjnym hamowaniu, dąży on do wymiany klocków obu osi w jednym momencie, uwzględnia moment hamowania hamulców naczepy oraz informuje na bieżąco stopniu zużycia okładzin hamulcowych. Podczas hamowania dołączany jest zwalniacz silnikowy, który zabezpiecza okładziny klocków przed uszkodzeniem. W przypadku zamówienia kabiny z wysokim dachem klient otrzymuje do dyspozycji pojazd przeznaczony do transportu dalekobieżnego. Standardowa osłona przeciwsłoneczna kabiny wysokiej oraz opcjonalna górna leżanka o wymiarach 610 x 1.900 mm. umożliwiają bezproblemową eksploatację pojazdu w obsadzie 2-osobowej. Do zalet kabiny z wysokim dachem zaliczają się liczne schowki nad przednia szybą i drzwiami bocznymi, elektrycznie sterowany szklany szyberdach z przesłona słoneczną i przeciw owadom.
Innowacje:
Koncepcja podwozia została opracowana pod kątem specyficznych zastosowań, co w połączeniu z dostępnym programem wyposażenia sprawia, że ciągnik siodłowy Mercedes-Benz Axor jest pojazdem o niepowtarzalnie niskiej masie własnej (w swoim segmencie). Hamulce tarczowe obu osi i opcjonalnie stosowany system hamulcowy Telligent zapewniają najwyższy stopień aktywnego bezpieczeństwa. Częstotliwość przeglądów wynosząca 80 000 km lub 120 000 km, w połączeniu z systemem serwisowym TelligentR zapewniają minimalizację kosztów przeglądów i napraw oraz wysoką ekonomiczność użytkowania pojazdu. Nowy seryjny tylny most typ HL6 z przekładnią hipoidalną i pojedynczym przełożeniem jest wykonany z tłoczonych profili stalowych, a następnie spawany. Nośność tego mostu wynosi 13 t i jest on lżejszy od analogicznego mostu odlewanego z żeliwa o 90 kg. Jest on seryjnie, pneumatycznie zawieszony na 4 poduszkach pneumatycznych sterowanych układem TelligentR. Posiada on pilota w kabinie kierowcy do sterowania położeniem ramy i umożliwiającym bezproblemowe podczepianie naczep. Oś HL6 może posiadać dwa przełożenia tylnego mostu: i = 3,077 lub opcjonalne przełożenie i = 2,846. Alternatywnym rozwiązaniem dla ciężkich zadań transportowych jest sprawdzony tylny most typ HL7 wykonany jako odlew żeliwny z podwójnym przełożeniem-w główce mostu i w zwolnicach planetarnych. Wówczas w pojeździe jako seryjna występuje mechanicznie sterowana skrzynia biegów G 240-16 z seryjnym przełożeniem tylnego mostu i = 4,571. Rolę nośnika osprzętu oraz przejmowania obciążeń od zawieszenia pojazdu spełnia wytrzymała rama pojazdu Axor, która jest przejęta z "większego brata"-Actrosa. Jest wykonana z wysokowytrzymałej stali E500TM w postaci profili "C", które są nitowane lub skręcane ze sobą. W zależności od ogumienia i zastosowanego siodła, Axor może pracować ze standardową naczepą lub naczepą Midiliner o wysokości podsiodłowej 1100 mm. Rama posiada fabrycznie sieć otworów na całej długości wykonanych co 50 mm do ułatwienia montażu osprzętu i dodatkowych zabudów, jak: kompresory, zbiorniki olejowe, itd. Nie ma więc konieczności wiercenia żadnych otworów i nie narusza się fabrycznej powłoki antykorozyjnej. Rama jest wykonywana z rozstawami osi 3600 i 3900 mm. Elementem seryjnego zawieszenia pneumatycznego tylnej osi jest stabilizatoro-wahacz, który łączy w sobie funkcję stabilizatora i drążka reakcyjnego obniżając masę pojazdu o około 75 kg w stosunku do rozwiązań tradycyjnych. Rama dzięki układowi sterowania zawieszeniem TelligentR może być uniesiona o 200 mm i obniżona o 90 mm w stosunku do położenia ramy do jazdy. Axor jest seryjnie wyposażony w 2-obwodowy pneumatyczny układ hamulcowy o podwyższonym ciśnieniu roboczym do 10 bar. Zamontowane na obu osiach wentylowane hamulce tarczowe odznaczają się wysoką skutecznością hamowania, odpornością termiczną, małą masą, dobrym dozowaniem momentu hamowania na kołach, automatyczną korektą luzu klocek-tarcza, łatwą wymianą klocków hamulcowych. Seryjny układ ABS zabezpiecza koła pojazdu przed zablokowaniem w czasie hamowania, co podnosi bezpieczeństwo czynne pojazdu. Seryjny hamulec silnikowy pojazdu wyposażony jest w klapę dławiącą w układzie wydechowym oraz zawór dekompresyjny, uruchamiane 2-stopniową dźwignią umieszczoną przy kolumnie kierownicy. Jako opcja jest dostępny układ hamulcowy TelligentR sterujący elektronicznie hamulcami pojazdu zawierający układy: ABS i ASR. Skraca on drogę hamowania, co ma szczególne znaczenie przy awaryjnym hamowaniu, dąży on do wymiany klocków obu osi w jednym momencie, uwzględnia moment hamowania hamulców naczepy oraz informuje na bieżąco o stopniu zużycia okładzin hamulcowych. Podczas hamowania dołączany jest zwalniacz silnikowy, który zabezpiecza okładziny klocków przed uszkodzeniem.
Kilka fotek tego autka:
|
|